Aurora Borealis kalles det vakre nordlyset, et fenomen som oppstår på nattehimmelen i et belte rundt jordens poler. Berlevåg ligger nesten så langt nord du kommer i Norge, og her treffer vi et ektepar fra Sveits som forelsket seg i lyset og landsdelen. Sammen driver de glassverkstedet Arctic Glasstudio.Hell

Nå er det mer enn 30 år siden Daniela og Dieter Salathe fra Sveits bestemte seg for å ta seg et år fri og satte seg på motorsyklene på vei ut i det store eventyret.
De startet turen i Frankrike og England, før de kom med båt til Norge. Veien gikk nordover langs kysten.
– Vi likte oss bedre og bedre dess lenger nord vi kom, og å oppleve midtnattsolen var en ting men å «overvintre», oppleve mørketiden og få se nordlyset, begynte å bli en
stor drøm, forteller Daniela.

Et av målene var Nordkapp, og dit kom de på sensommeren 1982. De hørte at det var mulig å få seg sesongarbeid i fiskeriene, og tok kontakt med et av fiskemottakene i Berlevåg.
– Kan dere begynne i morgen, ble vi spurt, og etter å ha utvekslet et kort blikk med hverandre, slo vi til, ler Daniela.

Vinter i Berlevåg
Det lille kyststedet Berlevåg er en aktiv fiskerikommune som ligger nordvest på Varangerhalvøya, ut mot det mektige Ishavet. Beliggende på 70 grader nord er det et uberørt naturlandskap av arktisk karakter.
Det bor omtrent 1100 innbyggere i Berlevåg. Det ble derfor lagt merke til at det var kommet to unge sveitsere til kommunen. Ut på høsten gikk arbeidstillatelsen ut, men da ble det ordnet med vaskejobb på hybelhuset der de bodde, så de kunne få bli lenger og oppleve mørketiden. Ved juletider dukket det opp en eldre mann fra skatteetaten. Dieter og Daniela, ble først
redd for at de hadde noe uoppgjort med dem, men det viste seg at han kom for å tilby penger tilbake på skatten før jul, så de kunne ha litt ekstra å handle for til høytiden.
– Vi fikk så mange invitasjoner til å komme på besøk den julen, at vi måtte fordele dem på både lunsjer og middagsbesøk, forteller Daniela og er takknemlig for den varmen de møtte i Berlevåg.

Eventyr
I juni året etter var det tid for å fortsette eventyret på motorsyklene. Ferden gikk gjennom Finland, Polen og Øst-Europa til Hellas, Tyrkia, Syria og Egypt. Da de kom til Egypt slo de seg sammen med en reisegruppe fra Sveits, og fortsatte med dem gjennom den Nubiske ørken til Sudan. Den Sentralafrikanske Republikk i hjertet av Afrika var det sørligste punktet av reisen. Derfra gikk turen nordover igjen via Marokko og Algerie til Spania. Og etter to og et halvt år på reise kom de tilbake til Sveits.

Jobbtilbud
– Vi holdt hele tiden kontakten med våre venner i Berlevåg og glemte ikke det flotte stedet langt der nord, forteller de. Dieter og Daniela dro tilbake på juleferie et par år etter, og i januar 1988 kom det en forespørsel til Dieter om han kunne tenke seg en jobb som maskiningeniør. Det kunne han, og på nytt gikk kursen mot nord.

Daniela har en utdannelse for å kunne lage glassutstyr til laboratorier. Hun visste at det sannsynligvis ikke var mulig å få brukt den utdannelsen i Berlevåg, men pakket med seg en gassbrenner til «flamework», noen glassrør og litt annet utstyr. Hun hadde hatt glass også som hobby, og tenkte at det kunne være kjekt å ha med.
I 1989 var det fiskerikrise og vanskelig med arbeid. Ved juletider lagde Daniela julekuler, og spurte en venn om han kunne selge dem på bensinstasjonen sin.

– Folk ble svært begeistret for julekulene, og jeg solgte veldig godt, kan Daniela huske.

Glassfusing
Det gikk enda noen år før hun satset på glass for fullt, det skjedde først i 1996. Året etter kom hun over en brosjyre om glassfusing, og skjønte umiddelbart at dette var hennes teknikk. Hun var så sikker at hun bestilte alt utstyr hun behøvde for å starte uten å ha prøvd fusing en eneste gang.
– Jeg er svært fascinert over den samiske kulturen og de gamle hellerisningene som er funnet i Finnmark, og hadde vært på jakt etter en metode der jeg kunne få brukt disse motivene på glass. Så når jeg så glassfusing beskrevet, visste jeg at dette var tingen for meg, forteller Daniela videre.
I mai 1998 fikk hun leid et verksted og Arctic Glasstudio så dagens lys. I tillegg til å arbeide i verkstedet reiser de rundt på messer og utstillinger med sine flotte glassprodukter.

De har også startet Berlevåg Pensjonat & Camping, som de driver ved siden av glassverkstedet. Villa Borealis Ekteparet fikk senere med seg Marika Helminen fra Finland som er med i produksjonen av glass mesteparten av året. Grete Ankjær fra Danmark jobber deltid på pensjonatet og på sommeren kommer Monica Hohlfeld fra Tyskland for å hjelpe til i høysesongen.

Så det er en veldig internasjonal arbeidsplass. Bedriften tilbyr varierte jobber, og det behøves fleksibilitet fra alle. Arctic Glasstudio holder til i lokalene til det som en gang var det gamle samvirkelaget i Berlevåg.
– Et stort og spennende hus som har båret på mange forretningsideer og drømmer opp gjennom årene. Nå er det vår tur. Huset har fått navnet Villa Borealis – her har vår drøm blitt en realitet.
I hele første etasjen holder Arctic Glasstudio til med verkstedet og butikk. I andre og tredje etasje har siviløkonom og coach Anne Jorun Kjær etablert seg med lokaler til Nordic Visions, galleri og leilighet på loftet! Verkstedet holdes åpent for publikum nesten hele året.

Glas

Helleristninger
– Det er spennende og fascinerende å jobbe med materialet glass. Vi risser og knekker, kutter og sliper, smelter og former glasset til kunstneriske kreasjoner. Nesten hvert objekt må gjennom ilden flere ganger før vi er fornøyd og det stråler i sin prakt, sier Daniela.

Noen ganger åpner Daniela verkstedet for gjester som får lage sine egne glassprodukter, under kyndig veiledning.
– Helleristningene i Alta var utløsende for at jeg startet å jobbe med fusing-teknikken. De mange tusen år gamle motivene smelter perfekt sammen med den gamle teknikken og råstoffet.
Daniela har i flere år hatt oppdraget med å lage troféene til Offroad Finnmark. De er veggskjold av glass. Symbolene representerer løypa og sjekkpunktene i sykkelrittet. De fleste symbolene stammer fra gamle runebommer. Noen er fra helleristningsfeltet i Alta, og andre har Daniela tegnet selv til dette oppdraget.
Bakgrunnen på veggskjoldene er en spesiell krakeleringsteknikk, og farger og mønster er inspirert av hvordan lav/mose gror på steiner i naturen i Finnmark